Data zijn sexy
Het is niet te hopen dat je enthousiast bent geworden over de kopregel. En ook niet dat je hoopte hier een positief antwoord op te krijgen. Data zijn namelijk niet sexy. Big Data al helemaal niet. Het vervelende is alleen dat nieuwe ontwikkelingen vaak ook verkeerde aandacht krijgen. Maar het is ook niet belangrijk of data sexy zijn. Nee, data zijn juist relevant en belangrijk voor het ontwikkelen van nieuwe proposities of om meer rendement te krijgen uit investeringen. Ja, dat is andere koek. Jammer genoeg krijgen data vaak niet de aandacht die ze verdienen.
Ingewikkeld?
Veel marketeers en andere commerciële professionals vinden data analyse en het ontwikkelen van nieuwe proposities hieruit vaak maar ingewikkeld. Ze besteden daardoor vaak onvoldoende aandacht aan data en laten mogelijkheden liggen. Data analisten kunnen wel de geheimen van data ontsluiten, maar kunnen hun kennis vaak niet helder overbrengen op anderen. Dan is de kans op fouten groot. Miscommunicatie tussen marketeers en (technische) data analisten is al jaren een bekend fenomeen. De bloedgroepen zijn verschillend. De oplossing wordt vaak ook niet gevonden als data analisten een cursus marketing volgen. Goed bedoeld. Dat wel. Marketeers met analytisch vermogen die een open en respectvolle band onderhouden met data analisten, die zijn nodig. Van elkaar willen leren en samen op zoek gaan naar nieuwe proposities. Daarbij zal (daar is ‘ie weer) de klant centraal staan. Daar maakt integriteit ook onderdeel van uit.
Bewustwording
In het online spectrum valt ook nog veel te winnen. De stortvloed van mailtjes die vaak volgen op een bestelling is voor mij onbegrijpelijk. Wie zou daar nu op zitten te wachten? Ik in ieder geval niet. Ook niet op het geven van een mening na vrijwel ieder contact dat er gemaakt wordt met een organisatie. Zo kun je mijn loyaliteit niet afmeten. Je moet heel goed snappen hoe de NPS in elkaar zit als je er ook conclusies aan verbindt. Ook zit (volgens mij) niemand te wachten op een online aanbieding als je juist iets gekocht hebt, zoals een hotelovernachting. Retargeting is mooi, maar dan moet je het wel goed doen. Anders wordt het lachwekkend of zelfs irritant. Deze ontwikkelingen zijn mogelijk geworden door het beschikbaar komen van data. Prima, maar dan moeten organisaties zich niet alleen maar laten leiden door de techniek. Anders worden data nooit sexy en marketeers al helemaal niet.
Vragen over data of data analyse?
Bel Harry Stamps 06 - 22 374 152
1 februari 2018